Apagyi Dávid: Dinamikus jármű útvonaltervezés

Önálló projekt, szakmai gyakorlat III

2024/25 I. félév

Témavezető:
Beszámoló:
---
Előadás:
---

A klasszikus (statikus) jármű útvonaltervezési feladat során egy járműflotta segítségével kell különböző rendeléseket kiszállítani. A járművek útvonalait úgy megtervezni, hogy azok bizonyos célfüggvény szerint optimálisak legyenek. A problémát több, mint hatvan éve vezették be [1,2], és azóta számos változatát vizsgálták [3].

A dinamikus jármű útvonaltervezési feladat annyiban különbözik az előzőtől, hogy a rendelések előre nem ismertek, hanem a végrehajtás során, ún. online módon érkeznek, és lehetőség van az útvonalak újratervezésére. [4]. A dinamikusan érkező rendelések dinamikus megoldási módszert igényelnek. Csupán az adott rendeléskészletre optimalizálni az útvonalakat a jövőben érkező esetleges új rendelések figyelmen kívül hagyásával kontraproduktív lehet, hiszen ez a 'rövidlátó' megközelítés gyakran inflexibilis útvonalakat eredményez. Ehelyett olyan megközelítést célszerű alkalmazni, amely megtalálja a megfelelő balanszot az azonnali haszon és a jövőbeni flexibilitás között.

A hallgató feladata egy dinamikus jármű útvonaltervezési feladat vizsgálata. A szakirodalom áttekintése után először a mögöttes statikus problémára kell egy megoldó eljárást készíteni, majd azt a dinamikus feladatra adaptálni.

Hivatkozások

[1] Dantzig, G.B., Ramser, J.H., 1959. The truck dispatching problem. Management science 6, 80–91.
[2] Clarke, G., Wright, J.W., 1964. Scheduling of vehicles from a central depot to a number of delivery points. Operations research 12, 568–581.
[3] Zhang, H., Ge, H., Yang, J., Tong, Y., 2022. Review of vehicle routing problems: Models, classification and solving algorithms. Archives of Computational Methods in Engineering 29, 195–221.
[4] Soeffker, N., Ulmer, M.W., Mattfeld, D.C., 2022. Stochastic dynamic vehicle routing in the light of prescriptive analytics: A review. European Journal of Operational Research 298, 801–820.