Nurzhan Sarzhan: Komplex jelenségek, hálózatok gépi tanulással való modellezése

Project Work 3

2020/21 I. félév

Témavezető:
Lukács András (ELTE Matematikai Intézet, MI Kutatócsoport)

Az önálló projekt célja komplex jelenségek modellezésére, hálózatok jellemzésére használható gépi tanulási módszerek megismerése és vizsgálata, amelyek a mesterséges intelligencia (adatbányászat, adattudomány, big data) területén alkalmazhatók.

Az önálló projektet kétféleképpen lehet teljesíteni. Az egyik megközelítésben a hallgató egy kiválasztott rendszert, jelenséget, az azt leíró nagyobb mennyiségű adat alapján vizsgál, ill. az adott adathalmazhoz kapcsolódó üzleti vagy tudományos alkalmazás fontos kérdéseire keres választ. A projekt során elérendő cél, hogy a hallgató komplex feladatok megoldására önállóan tudjon modellt választani, építeni, majd azon méréseket végezni.

A másik megközelítés során a hallgató egy kiválasztott matematikai modell(család) és a hozzá kapcsolódó algoritmusok vizsgálatával foglalkozik egyrészt elméleti szempontokból, másrészt szimulált és valós adatokon végzett méréseken keresztül.

A vizsgálható jelenségek, rendszerek: szociális és más hálózatok, info- és telekommunikációs eszközök, a humán viselkedés jelenségei, biológiai-élettani jelenségek. Az alkalmazható módszerek, technológiák: gépi tanulás, deep learning, továbbá hálózati algoritmusok, optimalizálás. Az önálló projekt során végzendő tevékenységek tipikusan a következők: a releváns szakirodalom olvasása, kérdések megfogalmazása; adatok előkészítéséhez, egyszerűbb mérésekhez szükséges kódok készítése; mérési rendszerek összeállítása, mérések végrehajtása, kapott eredmények rögzítése, értelmezése.

Referenciák

  1. Shalev-Shwartz, Shai, and Shai Ben-David. Understanding Machine Learning: From Theory to Algorithms. Cambridge University Press, 2014.
    https://www.cs.huji.ac.il/~shais/UnderstandingMachineLearning/understanding-machine-learning-theory-algorithms.pdf
  2. Goodfellow, Ian, Yoshua Bengio, and Aaron Courville. Deep learning. MIT press, 2016.
    http://www.deeplearningbook.org/