Vasúti árufuvarozási piac működési modelljének matematikai központú megközelítése

Témavezető: Farkas Bálint
KTI Közlekedéstudományi Intézet / BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki kar
email: farkas.balint@kti.hu

Projekt leírás

Az európai uniós célkitűzéseknek megfelelően a zöld közlekedési alternatívát szükséges alkalmazni. Mivel a vasúti közlekedés az egyik legzöldebb és leghatékonyabb szállítási mód, ezért a továbbiakban erre az ágazatra fogunk koncentrálni. A vasúti árufuvarozási piacnak sok tényezője van, ami meghatározza a szerkezetét. Ezeket a tényezőket elsősorban műszaki, közgazdasági, valamint közlekedésmérnöki oldalról közelítették meg. Gazdasági szempontból már jóval kevesebb kutatás született, ami a vasúti árufuvarozási piac vizsgálatát végezte el. Jelen kutatásnak egyik lényege, hogy a vasúti árufuvarozási piac megközelítése matematikai oldalról történjen, és olyan összefüggéseket vagy modelleket állítsunk fel, ami egy teljesen új irányban terelheti a kutatást. Ennek a feladatnak további lényege, hogy a hallgató megismerje a vasúti árufuvarozás szerkezetét és azokat az elemeket, amelyek egyértelműen meghatározzák a piac szerkezetét

A piac szerkezetében jelentkező főbb kérdések: kockázatok, valószínűségek, háttér összefüggések feltárása. Olyan statisztikai, regresszió varianciaanalízis, diszkriminációanalízis, klaszteranalízis, PCA, valamint hipotézisvizsgálati módszerek valamelyike, melyek korábban nem voltak még alkalmazva a vasúti árufuvarozási piac elemzése során.

Előfeltételek

A feladat elvégzése során nem szükséges ismerni a közlekedés területét azon belül a vasutat, a terület megismerésben a témavezető jelentős segítséget tud nyújtani.

A feladat megoldásához hasznos az R vagy a Python vagy hasonló szoftverek ismerete alkalmazása is, a programok segítségével jelentős eredmények érhetők el a projekt elvégzése során.

Hivatkozások

Charanwanitwong, T., Fraszczyk, A. (2018). Rail liberalisation in Europe and lessons for Thailand: Policy makers vs. academic views. Transportation Research Part A, 113, 421-440. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.05.001

Duleba, S., Blahota, I. (2022). Determining optimal group weights for consensus creation in AHP for three conflicting stakeholder groups by vector distance minimization. Journal of the Operational Research Society, 73(7), 1633-1648. https://doi.org/10.1080/01605682.2021.1918588

Duleba, S.; Farkas, B. Principal Component Analysis of the Potential for Increased Rail Competitiveness in East-Central Europe. Sustainability 2019, 11, 4181. https://doi.org/10.3390/su11154181

Ferrari, P. (2018). Some necessary conditions for the success of innovations in rail freight transport. Transportation Research Part A, 118, 747-758. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.020